fredag, september 27, 2013

Sjalhalsduk mönster

Jag har ju stickat några sjalar nu o jag kan inte bli lite lack på att som halsdukar är dom inte så bra om dom e för vida ...
Det jag gillar bäst är att kunna sticka dom med ökningar så man allt eftersom ökar o stickar längre o längre varv
Höstens sjalhalsduk är ingen komplicerad dock blir det snabbt rätt många maskor ...

Startar  med 5 maskor
Varv 1 sticka en maska öka med ett omslag stickar en maska ökar med omslag sätter en markör stickar en maska ökar med omslag stickar en maska o ökar med omslag
Aviga varvet ökar man på maska 2-3 i början o slutet



varv 1 : m / m / (markör )M / m / m
varv 2 m/m m m / (markör) M / mmm /m
varv 3 m / mmmm / markör M / mmmmm /m

Efter några varv gillar jag att ha 3maskor mellan ökningarna i mitteln då gör man bara ökningen en maska innan o efter o forsätter så ...
JAg har markör i garn i avikande färg eftersom sjalen gör sig bäst själv om garnet är självrandande kan man sticka lite aviga maskor o lite hål då o då...

Så man ökar på räta varven i början , slutet o i mitten
på aviga varven ökan man i början o slutet ...
Detta blir en långtrekants sjal som ska lättare kunna användas med jacka utan att det blir för tjockt i halsen !



Inga kommentarer: